Klanten aan het woord

In November 2019 is Alja Zorg en Wonen gestart met een tevredenheidsonderzoek onder haar klanten. Hieronder de resultaten van de vragenlijst.

Het eigen onderzoek viel uiteen in drie verschillende onderdelen. De vragenlijst is op papier gezet en verstuurd naar alle klanten. De begeleiders is gevraagd om de lijst bespreekbaar te maken, maar niet actief mee te helpen bij het invullen. Uiteindelijk kregen we een respons van bijna 30 procent. De vragen waren als volgt:

Praktische zaken:

* U weet wie uw vaste begeleider is?

* U weet hoe u uw vaste begeleider kunt bereiken?

* U krijgt de ondersteuning zoals deze met u is afgesproken (frequentie, tijdstip, uren)?

* Als de ondersteuning niet volgens afspraak verloopt wordt, informeert men u tijdig?

Wordt er dan met u gezocht naar een alternatief?

* Als u incidenteel andere ondersteuning nodig heeft kan dat geregeld worden?

* De afspraken sluiten aan bij uw situatie en wensen?

U beslist in overleg met uw begeleider welke hulp en ondersteuning u krijgt en dit ligt in het verlengde van uw ondersteuningsplan?

De score van de respondenten is hier:

Ja: 96,66 procent    N.v.t.: 3,33 procent    Nee: 0 procent


Competentie begeleider:

* Uw begeleider is betrokken bij uw situatie en denkt zelf actief met u mee voor oplossingen en versterken uw mogelijkheden?

* Uw begeleider is betrouwbaar in het nakomen van afspraken?

Uw begeleider is bekwaam in het omgaan met u en uw problemen. Hij/zij heeft kennis van de zaken die u bezighouden of hij/zij verdiept zich daar actief in?

* Uw begeleider is zich bewust van veranderde omstandigheden en houdt hier rekening mee?

* Uw begeleider is actief van betekenis bij het bereiken van uw doelen?

De score van de respondenten is hier:

Ja: 96,66 procent    N.v.t.: 3,33 procent    Nee: 0 procent


Inhoudelijke zaken:

* U weet aan welke doelen u werkt met uw begeleider?

* Er worden verschillende manieren aangeboden om met een ondersteuningsvraag om te gaan en het daarin aan u te kiezen wat bij u past?

* U wordt gestimuleerd om uw eigen vaardigheden te vergroten?

* U voelt zich vrij om met uw begeleider te bespreken als u iets anders wilt?

* Als u wilt, kunt u een naaste (familie of vriend) vragen mee te praten met uw begeleider?

* Er wordt door de begeleider aandacht gegeven en respectvol omgegaan met andere leden van het gezin?

Uw belangen worden door uw begeleider behartigd naar andere hulpverleners of andere betrokkenen?

De score van de respondenten is hier:

Ja: 90 procent    N.v.t.: 6,66 procent    ?: 3,33 procent


De directie dankt alle mensen die hebben meegewerkt aan het onderzoek. We zullen ernaar streven met alle ZZP-ers om deze score minimaal te handhaven maar daar waar het mogelijk is toch verbeteringen aan te brengen.

In 2020 zal er een tevredenheidsonderzoek worden gehouden onder ZZP-ers. We streven ernaar om ook de gemeenten waarin wij werken in de gelegenheid te stellen om hun tevredenheid of wensen kenbaar te maken.

Reacties van onze klanten:

- Ik heb enorm veel aan mijn begeleider van Alja Zorg. Betrouwbaar, competent. Superblij mee in mijn complexe gezinssituatie met verslaafde zoon.

- Ik ben dik tevreden over de kennis, betrokkenheid en de begeleiding van mijn begeleider.

- Kan me niet beter wensen. Zij staat altijd en overal voor mij klaar en dat helpt mij enorm. Ik denk dat het nu echt de goede kant uit gaat.

- Ga zo door.

- Heel tevreden met de geboden hulp, zowel praktisch als qua luisterend oor. Meedenkend met ons en flexibel in de tijden om zo goed mogelijk aan te sluiten op onze behoeften. Dank daarvoor.

- Zeer persoonlijke begeleiding. Zeer vriendelijk en behulpzaam. Laagdrempelig, wat bijdraagt aan een gevoel van geen nummer te zijn. Dat is zeer prettig.

Bron afbeelding: Istockphoto