11 jun Tienjarig jubileum op de Gulden Belofte
Op 21 juni 2024 hadden we een ander feest. De twee directieleden Marjon en Leon zijn in 2014 gestart met het bedrijf Alja Zorg en Wonen BV. De twee kennen elkaar vanaf 1999 en dat zijn ook alweer 25 jaren. Een goede reden om met mensen een avontuur aan te gaan op een schip. Schipper Bertil en zijn matroos hadden na de ‘trossen los’ hulp nodig om het schip het Markeermeer in te krijgen en daarna werden de zeilen gehesen. Menig stuurlui kroop van de wal achter het grote wiel om mede de koers te bepalen. Kapitein Bertil hield het overzicht.
Aan boord naast de klanten ook de medewerkers van Alja Zorg en Wonen BV. Aangevuld met de Raad van Commissarissen en de mensen die door hun werkzaamheden verbonden zijn aan ons bedrijf. Van alle markten thuis. Er was kennis van de zeilsport, maar ook mensen die graag werken met cijfers, computers of websites. Anderen zouden kunnen zeggen dat het een bont gezelschap was. Alle mensen aan boord waren bootsmaatjes.
Aan het einde van het jaar 2023 heeft de directie bedacht te gaan voor Goud. Niet alleen in de sport van het Nederlands Elftal, al Femke Bol op de Olympische Spelen, maar ook met Alja Zorg en Wonen BV. Nu vaarden we met de mensen die er waren op De Gulden Belofte en daarmee was een doel bereikt. Het nieuwe avontuur dat zich in 2023 heeft ingezet met de WLZ en ZON (Zorg Ondersteunend Nederland) was daarmee een feit. Dwarrelend en varend tussen Marken en het bij de directie zo geliefde Volendam kwam menigeen tot rust. Niet in de laatste plaats de directie zelf. Zeker nadat de supergevaarlijke opdracht van het hangen in het kluivernet door de beide directieleden, in tegenstelling tot de verwachting, glansrijk was volbracht. Echter de zon verdween steeds langer achter de wolken en al kerend voor Marken waren de eerste regendruppels echt voelbaar voor iedereen. Maar niet iedereen was daarop gekleed. Gelukkig was er een onderdek waar de ongelukkigen droog konden blijven.
Het samen op avontuur te zijn en de reis aan te gaan, ligt mooi als metafoor in het verlengde hoe ons team te werk gaat. Als er een aanmelding komt bij ons zorgbedrijf zien we dat als elkaar ontmoeten en kijken of we ‘aan boord’ mogen komen. Door samen de reis aan te gaan, gaan we ontdekken wat er aan de hand is en wat iemand nodig heeft.
Sommigen weten dat direct en kunnen dat goed verwoorden, andere hebben daar meer moeite mee. Door interesse te tonen en door te vragen wat de wensen en motivatie is, lukt het ons om in kaart te brengen wat de hulpvraag is. Dat noemen we gemotiveerde gespreksvoering. Het is niet bedoeld om iemand te motiveren om iets te gaan doen, maar om de motivatie te vinden wat iemand drijft, of juist mist. Vanuit die kern kan er een plan van aanpak worden opgesteld hoe je bij dat doel of die wens gaat komen. Soms is dat heel praktisch zoals het aanmaken van een account of aanmelden bij woningnet. Soms is de uitkomst niet zo duidelijk zoals de horizon tijdens het varen ook troebel kan zijn. Wat we dan vaak terug horen is dat mensen ervaren er niet alleen in te staan, maar merken dat er geloofd wordt dat we onze goede koers wel vinden. Daar willen we ons voor blijven inzetten! En onze mijlpalen met de klanten en met ons bedrijf blijven vieren, dat mag niet vergeten worden.